Jak co nejefektivněji bojovat s vyhřátým autem ze sluníčka? Právě to se dozvíte v následujících řádcích.
Škvíra u okének skoro vůbec nefunguje
Technici rakouského autoklubu ÖAMTC se zaměřili na rozšířený fenomén mezi řidiči – oblíbené škvíry u bočních okének, od nichž si majitelé odstavených aut slibují lepší temperování vzduchu a snížení teploty uvnitř. Jenže precizní měření ukázalo, že pokles teploty v interiéru je pouze o dva stupně, což je při horkých dnech a teplotách uvnitř auta nad 40° C víceméně zanedbatelné a nepozorovatelné.
Mnohem efektivnější je po příchodu k vyhřátému autu stáhnout všechna okénka a otevřít dokořán všechny dveře, aby se horký vzduch co nejrychleji vyvětral. K tomu dodáme praktický tip – spousta výrobců umožňuje stáhnout všechna okénka naráz dlouhým stisknutím tlačítka odemykání na dálkovém ovládání. Naopak dlouhý stisk tlačítka zamykání zase všechna okna zavře. Můžete zkusit, zdali to umí i vaše auto.
S klimatizací opatrně
Po nastartování motoru a puštění klimatizace buďte také opatrní. Každý samozřejmě chce co nejrychleji uvést vnitřní teplotu vzduchu do příjemné úrovně, ale dbejte na to, aby vás klimatizace “neofoukla” a aby nebyl rozdíl vnější a vnitřní teploty příliš velký. Zejména starší a citlivější jedinci tím totiž riskují zdravotní problémy, které zahrnují například zablokování krční páteře či nastydnutí.
Reflexní folie je výrazně účinnější
Spousta řidičů zkouší i reflexní folie. S nimi se setkáme častěji v zimním období, kdy slouží k zabránění námrazy na čelním skle, ale svou práci odvedou i v létě. Interiér auta bez reflexní folie na čelním skle se dle měření ÖAMTC rychle ohřál na 70° C. Za stejný čas se ale teplota v autě s folií vyšplhala na pouhých 35° C, což už je citelný rozdíl.
Jako závěr z vícero měření lze obecně říci, že folie na čelním skle sníží teplotu v autě o zhruba deset stupňů. Samozřejmě jen za předpokladu, že se jedná o silně reflexní materiál.
Zdroj: Autosalon.tv