Ostré SUV Kona N dostane 2,0litrový turbem přeplňovaný motor, který bude kombinován s osmistupňovou převodovkou N DCT.
Nabídka ostrých modelů Hyundai divize N by se měla již brzy rozrůst o sportovní SUV Kona N, které slibuje kombinaci nekompromisních výkonů s komfortem a praktičností SUV. Základem ostrého svezení by se přitom měla stát kombinace turbem přeplňovaného 2,0litrového motoru o výkonu 280 koní, který bude kombinován se speciální osmistupňovou převodovkou N DCT.
Pohonná jednotka s označením 2.0 T-GDI se podle slov automobilky vyznačuje vyváženou charakteristikou a důrazem na vysoký točivý moment a výkon ve středních a vyšších otáčkách. Nová výkonová charakteristika motoru by měla také zlepšovat zrychlení ve středních a vysokých rychlostech. Výkon by přitom měl být konzistentní v širokém rozsahu venkovních teplot.
V poslední tiskové zprávě věnované modelu Kona N se však automobilka zaměřuje především na dvouspojkovou osmistupňovou převodovku N DCT, která byla vyvíjena speciálně pro použití ve výkonných modelech z dílen divize N. Poprvé byla použita u modelu Veloster N, prodávaného v USA a Korei, posléze se však objevila i v nabídce modelu i30 N a v případě Kony N půjde o jedinou volbu.
Převodovka N DCT je přitom vylepšenou verzí osmistupňové dvouspojkové převodovky 8DCT, která prochází z vlastního vývoje Hyundai. Převodovka se dvěma kapalinovými spojkami však byla pro modely N zdokonalena – a to především z hlediska odolnosti. Nabízí však i několik speciálních funkcí a svým nastavením podtrhuje sportovní charakter modelů N.
Hlavní novinkou u převodovky N DCT by měl být nový systém olejových čerpadel, zajišťujících mazání ozubených soukolí a chlazení spojek, který zajišťuje funkce převodovky DCT s minimálními ztrátami výkonu motoru a navíc přispívá k vyšší hospodárnosti. Modernizovaný systém čerpadel navíc umožňuje spojení převodovky s motory, které nabízí vysoko točivý moment.
Ve výsledku by tak nová převodovka měla nabídnout lepší sportovní výkony, protože umožňuje využívat vyšší maximální hodnoty točivého momentu, i vyšší potěšení z jízdy, protože zaručuje efektivnější přenos hnací síly a rychlejší akceleraci. Zlepšené chlazení převodovky pak umožňuje dlouhodobé namáhání, například při jízdě na okruhu, i mimořádnou stabilitu, kterou řidiči ocení při jízdě v kolonách či strmých stoupáních nebo klesáních, kde je převodovka rovněž vystavena vysokému zatížení.
Funkce pro sportovní jízdu
Po zkušenosti s modelem i30 N ale budeme u modelu Kona N všichni zvědaví především na dynamické schopnosti, které by měla převodovka N DCT podtrhovat třemi funkcemi: N Power Shift (NPS), N Grin Shift (NGS) a N Track Sense Shift (NTS).
Funkce N Power Shift se automaticky aktivuje v momentě, kdy vůz zrychluje se škrticí klapkou otevřenou na více než 90 %. V tomto režimu převodovka potlačuje pokles točivého momentu při řazení vyšších stupňů a umocňuje tak přenos hnací síly. Zážitek pak podtrhuje prskání do výfuku, které je způsobeno krátkodobým obohacením směsi během řazení.
Funkce N Grin Shift se aktivuje tlačítkem na volantu a po dobu 20 sekund maximalizuje výkony motoru a převodovky DCT pro maximální zrychlení. Tato funkce tak řidiči umožní okamžitě využít maximální potenciál vozu, po její aktivaci však musí čekat 40 sekund, než je možné funkci opět využít.
Funkce N Track Shift je pak optimalizována pro jízdu na okruhu, takže optimalizuje adaptivní řazení, aby se mohl jezdec více soustředit na řízení. Funkce NTS přitom samostatně rozpoznává optimální podmínky pro dynamickou jízdu a sama se aktivuje. Převodovka se pak snaží ve správný moment zvolit co nejlepší stupeň, přičemž vychází z dat odvozených z motosportu a vyhodnocování povelů řidiče.
Tyto specifické funkce N DCT převodovky přitom doplňují pět různých jízdních režimů systému N Grin Control, kterými jsou Normal, Eco, Sport, N a Custom.
Převodovka N DCT měla během vývoje absolvovat přinejmenším 1.350 kol na legendární Severní smyčce na dráze v Nürburgringemu – a to jen při testech odolnosti. Každý nový model z dílen divize Hyundai N pak musí na slavném okruhu absolvovat alespoň 480 koleček (cca 10.000 km) a to na suché i mokré vozovce, čímž automobilky simuluje až 180.000 km intenzivního provozu během 5 až 6 týdnů. Neustálé střídání akceleraci, brzdění a odstředivých sil v zatáčkách přitom důkladně prověří nastavení i odolnost vozu.
zdroj: auto.cz
Celý článek zde.